KW 166

In 2007 is de Stichting 'de Katwijker Motor' opgericht. In de statuten werd als doelstelling opgenomen de aanschaf, restauratie en exploitatie van typische Katwijkse schepen, waaronder een binnenschip en een zeillogger. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en kijken we als Stichting met trots terug op de succesvolle restauratie van het authentieke Katwijkse binnenschip 'de Wilhelmina'.

kw 128 katwijkermotor

Na 10 jaar hard werken is de Wilhelmina vrijwel geheel in de oude staat teruggebracht en kan er een begin gemaakt worden aan het verwezenlijken van de volgende droom: Een echte Katwijkse zeillogger!

In 2009 zagen wij een zeillogger in de haven van Amsterdam liggen. Het bleek de in 1915 gebouwde  Katwijkse zeillogger KW 166 'Nederland III' te zijn. De logger was te koop. We hebben het schip en onderwaterschip  kunnen bekijken op de werf, het is nog in zeer goede staat!

Voor de aanschaf en de restauratie is veel geld nodig. We hebben in grote lijnen een plan uitgewerkt hoe het schip te restaureren.  

Er zijn cultuurfondsen die projecten als dit mede financieren, maar de aanschaf en alles  wat daar bij komt kijken en een gedeelte van de restauratie moeten we zelf financieren. We moeten zelf € 300.000,- inbrengen. Naast het restauratieplan maken we ook een exploitatieplan.

Mocht u bereid zijn om ons financieel te steunen, neemt u dan contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Historie

We hebben de historie van het schip vrijwel geheel kunnen achterhalen. De zeillogger KW 166 ‘Nederland III’ is in 1915 op de Leiderdorpse werf van Gebroeders Boot te water gelaten. De opdrachtgever tot de bouw was de N.V. Visserij Maatschappij Nederland van reder Machiel Parlevliet. Van 1915 tot 1930 was de Nederland III één van de honderden zeilende loggers die zich bezig hielden met de haringvisserij.

Eind jaren 20 begon de motorlogger de zeillogger te verdringen. Een deel van de vloot werd daarom van een motor voorzien. De rest werd uit de vaart genomen en verkocht buiten de visserij.

In 1930 werd zo ook de KW 166 “Nederland III” uit de vaart gehaald. In oktober 1934 is zij verkocht om geschikt gemaakt te worden voor de vrachtvaart, hetgeen tevens het einde van de zeilperiode betekende. Het schip werd gemotoriseerd en verbouwd tot kustvaarder en het voer in Denemarken. In de loop der jaren is het vaartuig een aantal keren van eigenaar (en naam) veranderd.

Eind jaren 80 is ze als woonschip weer in Nederland terecht gekomen.

 

Toekomst

De Stichting heeft als doel, zodra er voldoende financiële middelen zijn, het schip grootschalig te restaureren en te behouden voor het nageslacht. Na voltooiing keert er met de KW 166 "Nederland III" een parel terug in de Katwijkse wateren. Met trots kunnen we dan weer genieten van een schip van ca 25 meter lang, met een ruim van ca 12 x 6 meter en een stahoogte van 2,5 meter. De restauratie zal ongeveer 12 maanden duren en voor het grote werk worden uitgevoerd door scheepswerf Boxce in Delft. De thuishaven wordt het Prins Hendrikkanaal, voor de gerestaureerde rederijschuur van Chiel Parl.

Als het schip weer vaarklaar is, worden de sponsoren structureel in de gelegenheid gesteld om gebruik te maken van het gerestaureerde schip.

De wervingscampagne wordt onder andere gedaan door Gert van der Plas.

Onze financiële gegevens vindt u onder Contact.

Wilhelmina

De Stichting 'de Katwijker Motor' is opgericht om de herinnering aan de Katwijkse binnenvaart te behouden, met als belangrijkste doelstelling: zo'n originele oude Katwijkse binnenschuit weer naar Katwijk te halen en terug te brengen in de oude staat.

 

Gevonden 

Het is de voormalige 'Wilhelmina' geworden van de Katwijkse binnenschipper Cor Zuijderduijn. In 1915 gebouwd en in 1963 door Zuijderduijn verkocht, maar in 2006 door ons terug gevonden in Alphen aan den Rijn en in 2007 gekocht. De 'Wilhelmina' voer nog steeds en was nog in zeer goede staat. Het werd als zandoverslag-schip, genaamd de 'Vier Gebroeders', door de gebroeders Romijn uit Alphen gebruikt. Vanwege die overslagfunctie was er aan dek een grote hijskraan, een zandtrechter en een transportband gebouwd.

"Varend monument De 'Wilhelmina' is voor Katwijk als laatste binnenschuit van grote historische betekenis, maar ook landelijk bezien. Door de LVBHB (Landelijke Vereniging tot Behoud Van het Historisch Bedrijfsvaartuig) is het schip inmiddels als varend monument betiteld."

Deze zaken zijn er nu weer afgehaald. Het schip is al 100 jaar oud, maar nagenoeg geheel authentiek! Het is in Leiden bij de scheepswerf Boot gebouwd en is 25 meter lang en 4.65 meter breed. De schuit is bij de aankoop door een scheepsverzekeringsexpert technisch gekeurd en in orde bevonden.

 

De aankoop

De Stichting 'De Katwijker Motor' kocht in 2007 de 'Vier Gebroeders' / ex 'Wilhelmina' en is nu bezig haar weer in originele staat terug te brengen. Om de aanschaf en verbouwing te kunnen bekostigen hebben we al veel subsidies en donaties gekregen.

 

Binnenkomst 

Op zaterdag 19 januari 2008, na 45 jaar te zijn weggeweest, kwam de 'Wilhelmina' weer het Prins Hendrikkanaal in Katwijk binnenvaren. Ze werd daarbij feestelijk onthaald door de drumband DVS en verwelkomd door oud-schippers, dames in oud-Katwijkse klederdracht en vele enthousiaste Katwijkers.

 

Herdoop

Op Koninginnedag 2008 tijdens de Maritieme Markt, werd de schuit feestelijk herdoopt van 'Vier Gebroeders' in 'Wilhelmina' door de wethouder Hans Vingerling en Wilma van Leeuwen, dochter van de hoofdsponsor.

"Er stond een shantykoor aan dek en de kade stond vol met belangstellenden. De Pretband van DVS gaf ook nog een deuntje weg."

 

Restauratie 

De 'Wilhelmina' ligt afgemeerd in het Prins Hendrikkanaal te Katwijk aan Zee waar ze door vrijwilligers wordt gerestaureerd. Zij zijn op zaterdagmorgen druk doende met de restauratie. De kraan, de transportband en de trechter zijn verwijderd en ook de fundaties daarvan. De stuurhut is weer op oude hoogte en op de juiste plaats gebracht. De boeiing is in de originele kleur groen geschilderd en ook de luikenkap is vernieuwd. De voorroef en de achterroef zijn inmiddels geheel in oude staat teruggebracht. Inmiddels is de stuurhut zelfs weer klapbaar gemaakt en ook de mastvoet verlaagd. Het is weer helemaal het oud scheepje van weleer!

Hier de fotoreportage van de restauratie 

 

Veel Katwijkse bedrijven leveren de benodigde materialen gratis of tegen zeer gereduceerde prijs. Ook oud-binnenschippers komen graag een praatje maken op de 'Wilhelmina' om de nodige gewaardeerde adviezen te verstrekken. De beste stuurlui staan in dit geval immers nog altijd aan de wal.

 

Ligplaats

De 'Wilhelmina' in nu bijna in de  originele staat is,en ligt afgemeerd  in het Prins Hendrikkanaal. Dat was immers de plek waar vroeger tientallen binnenschuiten een ligplaats hadden! Het gemeentebestuur van Katwijk staat welwillend tegenover onze plannen. De ligplaats moet dan worden: aan de kade bij de te restaureren rederij schuur van de voormalige rederij van Chiel Parlevliet. Het streven is om met de 'Wilhelmina' een verlengstuk te zijn van het Katwijks Museum, wellicht met in de toekomst nog een oude Katwijkse vleetlogger of een kotter.

 

Continuïteit 

Een tiental vrijwilligers zetten zich in voor het onderhoud van het schip, voor de presentatie aan boord en het ontvangen van gezelschappen. Toch kunnen we altijd nog meer mensen gebruiken. Financieel kunnen wij de continuïteit waarborgen met bijdragen uit fondsen, sponsorgelden en donateurs.

  logo anbi